Stomtoevallig liepen we het voetbalstadion van FC St.Pauli (Millerntor) tegen het lijf tijdens een weekendje Hamburg. Een groep supporters nodigde ons uit om met hun rondleiding mee te gaan. Zodoende mocht Vera in de kleedkamer van de thuisploeg zitten, iets wat ze altijd al op haar verjaardag doen wilde....:) St. Pauli een echte cultclub met veel zeggenschap van de fans. Zo zijn er in dit stadion van 30.000 toeschouwers, maar liefst 13.00 staanplaatsen. Ook is de club falikant tegens fachisme, wat duidelijk kenbaar wordt gemaakt op de tribunes. Des te paradoxaler is het dat achter een van de tribunes een gigantische betonnen toren zichtbaar is. Deze toren diende als afweergeschut tijdens de 2e wereldoorlog.
Het Millerntor-Stadion is een stadion in de wijk Sankt Pauli. Het stadion ligt in de wijk Heiligengeistfeld, de rosse buurt van Hamburg, direkt naast de befaamde Reeperbahn. Bij de opening van het stadion in 1963 had het een capaciteit van 32.000 toeschouwers. Door regelgeving is die capaciteit verlaagd, waarop het stadion tussen 2006 en 2014 stapsgewijs is uitgebreid tot de huidige capaciteit van 29.063 toeschouwers.
Tussen 1970 en 1988 heette het stadion het "Wilhelm-Koch-Stadion", maar omdat Koch lid van de NSDAP was geweest, werd tijdens een turbulente jaarvergadering besloten de naam te veranderen in Millerntor-Stadion.
Geldnood: Retteraktion
Een typisch gebruik van het Totenkopf-logo van St. Pauli: met sjabloon en spuitbus aangebracht op een auto
De meest recente verschijning in de hogere rangen van het voetbal was een enkele in het seizoen van 2001-2002. Het bracht de club bijna aan het faillissement, zodat de club geld moest verzamelen bij haar sympathisanten: De Retteraktion. De club liet T-shirts printen met het logo van St. Pauli, begeleid door de tekst 'Retter' (redder, helper). Meer dan 140.000 shirts werden verkocht in amper zes weken.
Tot grote sch(r)ik van vriend en vijand werd zelfs een vriendschappelijke wedstrijd tegen Bayern München georganiseerd - een club die zich juist kenmerkt als een van de felste tegenstanders. De wedstrijd bracht de club 270.000 euro op.
Na drie plaatsen in de middenmoot werd de club in 2007 kampioen en keerde terug naar de 2. Bundesliga. Na twee seizoenen stootte de club terug door naar de Bundesliga, maar werd ook nu na één seizoen terug naar de 2. Bundesliga verwezen. Hier werd de club samen met Fortuna Düsseldorf derde, maar door een slechter doelsaldo maakte de club geen aanspraak op promotie.
Cultstatus
De cultstatus ontstaat pas in het midden van de jaren tachtig als de thuisbasis van St. Pauli, het Millerntor-Stadion, omarmd wordt door de lokale bevolking die zich schaart rond de Reeperbahn, het centrum van het nachtleven. De buurt in Hamburg staat bekend om haar raamprostitutie, gokpaleizen en nachtclubs.
De scene rond St. Pauli ontwikkelt zich verder als linkse activisten zich bij de fanbasis voegen. De wedstrijden in het stadion kenmerken zich door een uitgelaten feestelijke en tolerante sfeer. Het bestuur van FC St. Pauli is het eerste clubbestuur dat zich officieel distantieert van rechts-extremisme en uitingen van nationalisme. Juist op het moment dat de hooligan zich begint te laten zien in het Europese supportersbestaan is het een statement dat agressie en chaos buiten de deur wil houden. St. Pauli manifesteerde zich als een club waar kinderen, ouderen en vrouwen ook welkom waren. De club wordt geroemd om de positivistische houding van spelers en supporters.